Kompetencje twarde i miękkie – co oznaczają te pojęcia. Czym różnią się kompetencje twarde i miękkie. Jakie cechy zaliczają się do kompetencji twardych, a jakie do miękkich? Odpowiadamy na te pytania.

Być może zdarzyło Wam się podczas rozmowy kwalifikacyjnej, że ktoś zapytał Was o to, jakie posiadacie kompetencje miękkie. Pustka w głowie? Nie wszyscy znają te pojęcia, a warto je sobie przyswoić, a także wiedzieć, co zalicza się do kompetencji twardych i miękkich, gdyż są to pojęcia dość często używane na rynku pracy.

Niektórzy nawet wyliczają poszczególne kompetencje twarde i miękkie w swoim CV.

Zacznijmy jednak od tego, czym są kompetencje twarde i miękkie.

Kompetencje twarde i miękkie. Czym są? Co oznaczają te pojęcia

Kompetencje twarde to umiejętności, które da się zmierzyć, a także takie, których można wyuczyć się w szkole, na studiach czy na specjalistycznych kursach. To poniekąd umiejętności techniczne, jak na przykład dobra znajomość SEO, znajomość języka angielskiego na poziomie B2. Rozmawiamy wówczas o konkretnych przykładach i stopniu zaawansowania w określonej dziedzinie wiedzy.

Zobacz też: Najlepsze platformy do nauki języków obcych. Sprawdź, jak z nich korzystać

Kompetencje miękkie to najczęściej nasze cechy osobowościowe, które mogą się przydać w danej pracy, jak na przykład: otwartość, życzliwość

Pracodawcy coraz częściej zwracają uwagę na kompetencje miękkie, fot. Pixabay.com
Pracodawcy coraz częściej zwracają uwagę na kompetencje miękkie, fot. Pixabay.com

Kompetencje twarde i miękkie. Przykłady

By lepiej zilustrować, czym są kompetencje twarde i miękkie, pokażemy przykłady tych kompetencji.

Kompetencje twarde. Przykłady

  • dobra znajomość SEO
  • znajomość danego języka w stopniu…
  • znajomość narzędzi pakietu Office
  • prawo jazdy kategorii B
  • bardzo dobra znajomość Photoshopa
  • umiejętność obsługi kasy fiskalnej
  • znajomość języków programowania

Kompetencje miękkie. Przykłady

Tu możemy wymienić różne kompetencje miękkie w zależności od obszaru. Przykładowo

  • w obszarze komunikacji: umiejętność słuchania, łatwość nawiązywania kontaktów
  • w obszarze pracy zespołowej: umiejętność pracy z ludźmi, umiejętność prowadzenia negocjacji
  • osobowość, przystosowanie: ciekawość, otwartość, optymizm, chęć podejmowania wyzwań, samodzielność, ambicja, kreatywność
  • w obszarze etyki pracy: uczciwość, odpowiedzialność, zaangażowanie, dyscyplina
  • w obszarze zarządzania czasem: umiejętność ustalania priorytetów, umiejętność organizacji czasu, multizadaniowość

Dla przykładu kompetencjami miękki powinien wykazywać  się na przykład ekspedient w sklepie lub kosmetyczka, a to dlatego, że przedstawiciele obu tych zawodów regularnie wchodzą w kontakty z ludźmi.

Na pewno warto wymienić swoje kompetencje miękkie i twarde w CV lub liście motywacyjnym. Ich znajomość będzie dodatkowym atutem u pracodawcy. Szczególnie jeśli zwraca on uwagę na kompetencje miękkie. A najbardziej cenionymi wśród pracodawców kompetencjami miękkimi są: zdolność pracy pod presją czasu, komunikatywność, kreatywność i otwartość na innych ludzi.

Kompetencje twarde i miękkie. Które są ważniejsze dla pracodawcy?

Niegdyś za ważniejsze uchodziły kompetencje twarde, ponieważ to one przedstawiają konkretną wiedzę, jaką posiada dany kandydat. Niemniej jednak na rynku pracy od około 1980 roku coraz częściej obserwuje się większe zainteresowanie kompetencjami miękkimi, ponieważ to one umożliwiają skuteczną pracę z zespołem, a czasem to, a więc zespołowość, jest ważniejsza aniżeli lista kompetencji twardych.

Zobacz też:

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here